Wednesday, January 11, 2012

Longan RM5 sekilo la pak cik!!



Assalamualaikum wbt.. 
{。^◕‿◕^。}


Kisah ini berlaku di pasar rabu berhampiran Maybank di serdang..

Dah baik dari batuk..jadi ajak la Mr PPP pergi beli buah longan..teringin nak makan sebab dah lama tak makan.

Al-kisah bermula di gerai menjual buah longan...
Aku dah tengok dah harga dia yang tertulis kat kertas..gamaknya standard la harga sekarang..jadi memang nak beli la longan tu..

Ditakdirkan aku jumpa seorang kakak ni..tengah pilih-pilih buah longan.jadi aku pun bagi la laluan kat dia terlebih dahulu.selesai  je kakak ni pilih..diberinya buah longan tu pada pak cik yang jual buah tu..

Pak cik : RM6 sebab dah lebih 1 kilo ni
Kakak : kenapa pulak..kata RM5 sekilo!

Kakak tu pun ‘blah’ camtu je..(tak jadi beli)
Aduh! Mana budi bahasa rakyat Malaysia?tak boleh ke beritahu dengan elok? Dah memang lebih sekilo..haruslah pak cik tu naikkan harga..betul tak?

Apa salahnya suruh pak cik tu cukupkan timbangan jadi sekilo..kan lebih elok macam tu?

Baik aku juga..beli buah sekilo setengah RM7..okey je..janji boleh makan..alah,singgit je kot..tu pun berkira.anggap je sedekah..mana tau rezeki esok-esok lebih murah berkat singgit tu..

Budi bahasa budaya kita.
>_<



Terima Kasih..sila komen,klik nuffnang dan churp2 jika suka entry ini

8 comments:

  1. berkira bebeno..hahaha...dekut la tu..

    ReplyDelete
  2. ala, dye bawa duit cukup2 je tu cik Arra. bab tu ar camtu, cover malu lettew.

    tehee~ :P

    ReplyDelete
  3. kurang aja nye...hmm..
    sian pakcik tu..budi bhasa budaya kte..:)

    ReplyDelete
  4. akak tu saje je sebenarnya nak mintak murah.. tu pasal dia cakap macam tu..huhu

    ReplyDelete
  5. Hmmm... Kakak tu, kalau nak sekilo cakap la baik2 kat pak cik tu...
    Boleh pak cik tu kurangkan buah biar cukup satu kilo...

    ReplyDelete
  6. Hahaha. Mungkin kakak tu memang spend budget secukupnya. :)

    ReplyDelete
  7. ishh kesian nye pak cik tu .. mmg jenis yang tak hormat orang la pompuan tu ..!

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
no harsh words please...
Admin tidak akan bertanggungjawab dengan komen yang ditinggalkan.

 
Allright reserved by ARRA AHMAD copyright@2012 Designed by DIARISIFROGGIE