Monday, January 16, 2012

Dulu lain sekarang lain



Assalamualaikum wbt.. 
{。^◕‿◕^。}


mari-mari aku nak cerita sikit..

dulu..
anak-anak dara bangun awal....pi basuh kain dekat sungai..
sapu-sapu rumah walaupun tak berhabuk..

sekarang..
anak dara bangun tengahari kalau tak kerja..
basuh kain? alah..mesin basuh kan ada..letak dan tekan je..
sapu rumah? seminggu sekali kot..

dulu..
umur 12 tahun mak dah harapkan masak untuk keluarga..
masak pun sedap..

sekarang..
umur 21 belum tentu lagi pandai masak!!telur rebus pun kadang-kadang tak masak..

dulu..
mak ayah yang carikan jodoh.."siapa pilihan mak ayah,saya setuju"

sekarang..
"hah? mak ayah nak nikahkan saya dengan polan..polan ni? tak nak lah!!"

dulu..
bila saudara datang.semua berkumpul untuk berkenal-kenalan,
beramah mesra..manalah tahu ada bila kita susah..

sekarang.
"tetamu datang..jom keluar.."
biarlah..kita tak harapkan diorang nak hidup.


*              *                *


kenapa? bukankah perkara ni hakikat?
terjadi dalam kehidupan seharian kita..mungkin bukan semua..
hanya segelintir sahaja..

sebab tu sekarang manusia dah jadi kera sumbang..
tak bergaul dengan orang...aku tak cakap orang...
aku sendiri pun sama..

nak pergi tempat orang?
jauh sekali..apatah lagi rumah saudara mara..yang pergi tu mungkin dah rapat sangat..



moral of the story..
rapat-rapatkan yang telah renggang





Terima Kasih..sila komen,klik nuffnang dan churp2 jika suka entry ini

3 comments:

  1. betul tu...
    cara didikan sekarang pun dah tak sama macam dulu...

    ReplyDelete
  2. ops ada mention melayu ke kat atas? hehe
    semua sama je..:)

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
no harsh words please...
Admin tidak akan bertanggungjawab dengan komen yang ditinggalkan.

 
Allright reserved by ARRA AHMAD copyright@2012 Designed by DIARISIFROGGIE