Thursday, January 26, 2012

Bijak atau Pandai



Assalamualaikum wbt.. 
{。^◕‿◕^。}

hai korang..sihat ke? Aku tak berapa nak sihat ni..
badan ok je..tapi,tangan kiri aku terseliuh..jadi kegiatan mengupdate agak tergendala..
sebabnya..kalau aku menaip ni..tangan kiri aku lagi banyak bergerak berbanding dengan tangan kanan..
tak!! aku bukan kidal..tapi itulah aku..tangan kiri lagi cepat..hehe

hari ni pergi Kajang..buat KWSP..saja je.bosan duk kat umah..buat-buat cari keje..haha
selamat mendaftar..pergi pulak Tesco..cari baju untuk Dinner si dia..
aku tak ikut..tak minat..segan lagi banyak..

Dalam duk jalan-jalan..bercakap pasal Bijak atau pandai..

rupa-rupanya bijak dengan pandai ni berbeza..biarpun ada orang pernah cakap..golongan 'bijak pandai'..
siapa yang ada dua unsur ni..memang bagus la..

tapi kali ni..apa yang kami cakapkan adalah bijak atau pandai dalam perniagaan..
bijak merujuk kepada bijak mengurus..
bermakna..jika seseorang tu bijak mengurus..tidak bermakna dia perlu pandai buat kerja..
dia hanya perlu menguruskan dengan baik..
dan orang lain yang melakukan kerja untuk dia..

dan kalau seseorang tu pandai..dia perlu betul-betul pandai buat kerja..
kerja-kerja dilakukan sendiri.Dia akan berpuas hati dengan kerja yang dilakukan dengan sendiri tanpa mengharapkan orang lain..


aku rasa..aku dalam golongan pandai buat kerja dan tak pandai mengurus..

korang macam mana?
>_<


p/s: berharap juga termasuk dalam golongan Bijak





Terima Kasih..sila komen,klik nuffnang dan churp2 jika suka entry ini

11 comments:

  1. Assalamu'alaikum .. boleh nih nak cakap dikit .. orang bijak tu mestilah pandai tapi oang pandai belum tentu bijak ..dia pandai menyanyi , pandai menari, pandai besi kerjanya bikin parang .. aku aku mau jadi orang yang bijak aku juga ingin jadi orang yang pandai tapi sekarang aku merasa masih belum jadi orang bijak dan pandai ..hu hu ..salaaam.

    ReplyDelete
  2. bijak xsemestinya dpt A dlm matematik ...bijak menguruskn masa itu jgk bijak ..errr

    ReplyDelete
  3. kita jgn jd bodoh sombong sudah

    ReplyDelete
  4. tol gak kan.pandai xsemestinya bijak, binyak xsemestinya pandai.

    ReplyDelete
  5. bijak tu mcm smart..pandai lak intelligent..tapi kalo bijak mesti pandai..ehh..kalo pandai mesti bijak gak...aaa kompiusss hahahaha :P

    ReplyDelete
  6. alamak..aku pun konpius sama..hahaha

    ReplyDelete
  7. dila rasa dila mcm akak -___- sebijik

    err tunjuk la baju dinner tu :))

    ReplyDelete
  8. sukar sikit jumpa orang yang bijak + pandai, coz pandai belum tentu bijak & bijak lak tak semestinya tergolong dlm gologan pandai...

    ReplyDelete
  9. Dilla- sebijik ke?hehe..baju dinner? haha..tak boley

    kis- betul tu..:)

    ReplyDelete
  10. a'ah kan. mungkin jgk. hehehe

    ReplyDelete
  11. mk saya kate org pandai bersepah
    tak payah cr

    sbb tu y pandai jadi pelacur n so on

    sbb dorg tak bijak uruskan kehidupan dgn baik

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
no harsh words please...
Admin tidak akan bertanggungjawab dengan komen yang ditinggalkan.

 
Allright reserved by ARRA AHMAD copyright@2012 Designed by DIARISIFROGGIE