Tuesday, May 22, 2012

Peralatan perubatan termasuk kondom perlu didaftarkan



Utusan Malaysia

Selasa, 22/05/2012

Peralatan perubatan termasuk kondom perlu didaftarkan

PUTRAJAYA 21 Mei - Semua peralatan perubatan termasuk kondom, termometer, jarum akupunktur, sehingga ke mesin pengimbas otak wajib didaftarkan dengan Autoriti Peralatan Perubatan (MDA) menjelang 1 November ini.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, pendaftaran tersebut yang diwajibkan melalui Akta Peralatan Perubatan bertujuan memastikan pengeluar tidak membuat dakwaan palsu mengenai mana-mana produk kesihatan.

"Terdapat pengeluar yang membuat pelbagai dakwaan kononnya alat mereka boleh mengubati diabetes atau menjadikan seseorang itu lebih cantik, kita tidak mahu ada pengguna yang tertipu dengan maklumat yang tidak tepat.

"Selain itu, kerajaan mahu mengelakkan produk kesihatan bermutu rendah memasuki pasaran Malaysia," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa pemandu Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) kementeriannya di sini hari ini.

Tiong Lai berkata, apabila pendaftaran tersebut dikuat kuasakan, orang ramai yang tidak yakin dengan sesuatu produk kesihatan juga boleh melakukan semakan melalui laman web.

“Sama seperti ubat, semua peralatan perubatan perlu didaftarkan sama ada oleh pengimport, pembekal, pengeluar atau wakil pembekal yang dilantik.

“Untuk peralatan perubatan yang telah ada di pasaran, kita memberi tempoh dua tahun kepada pengeluar berkenaan untuk melakukan pendaftaran,” katanya.

Beliau berkata, kesalahan di bawah Akta Peralatan Perubatan boleh membawa denda penalti tertinggi sebanyak RM20,000 jika disabitkan kesalahan.

“Akta ini telah diwartakan pada 15 Mac lalu dan dijangka dikuat kuasakan pada Oktober, kita kini dalam proses untuk mewujudkan peraturan-peraturan subsidiari di bawah akta ini.

“Kita juga sedang berusaha untuk menubuhkan MDA yang diketuai oleh seorang ketua pegawai eksekutif,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Tiong Lai berkata, Malaysia melahirkan kira-kira 1, 000 graduan farmasi setiap tahun dengan kebanyakan daripadanya berkhidmat sebagai ahli farmasi komuniti termasuk bekerja di kedai-kedai ubat.

“Kita berharap lebih ramai ahli farmasi boleh terlibat dalam pengeluaran ubat, Malaysia pada masa ini menggalakkan pengeluaran ubat-ubat generik,” katanya.
SUMBER


Terima Kasih..sila komen,klik nuffnang dan churp2 jika suka entry ini

1 comment:

  1. style laahh :D
    semua berdaftar lahh lepas nih :D
    blog arra so sweet lahh :D
    mari mari tinjau fatin :D
    http://iniblogfatihazirah.blogspot.com

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
no harsh words please...
Admin tidak akan bertanggungjawab dengan komen yang ditinggalkan.

 
Allright reserved by ARRA AHMAD copyright@2012 Designed by DIARISIFROGGIE