Tuesday, May 15, 2012

Tugas Jururawat Penuh Berbakti



Tidak kira waktu mahupun tempat, yang mereka tahu amanah mesti dilaksanakan. 
Seiring dengan kemajuan dunia perubatan, tugas jururawat kini tidak lebih kepada berbakti namun kemahiran menggunakan peralatan perubatan berteknologi tinggi juga perlu dikuasai.
Lima tahun berkhidmat sebagai jururawat menjadikan Mohd Idlan Abdul Kadir seorang insan sabar. 

Menggalas tugas di Unit Rawatan Rapi ICU dan Unit Rawatan Koronari CCU di Hospital Putrajaya, dia mengakui tugas yang dipikul tidak semudah disangka. 

Bukan sahaja perlu mahir mengendalikan peralatan hospital, cabaran mengendalikan pesakit kritikal juga menguji mental dan emosinya terutama saat melihat pesakit bertarung nyawa.

MOHD IDLAN ABDUL KADIR/JURURAWAT
"Kita bekerja dengan manusia, seperti yang kita tahu, orang yang sakit ni emosi dia tak stabil, jadi kita kena banyak sabar dan perlu menenangkanlah pesakit."

DATUK FATHILAH ABDUL WAHAB/PENGARAH KEJURURAWATAN KKM 
"Jururawat kita yang sekarang ni, adalah yang multitasking dan multiskilling dan kita mesti ada juga positif attitude atau komunikasi yang lebih berkesan kepada pelanggan kita. Kita groupkan together baru dapat jururawat yang berkualiti untuk rawat pesakit kita."

Bagi yang bertugas di pedalaman, cabaran pastinya lebih besar termasuk mereka yang berkhidmat di atas bot klinik bergerak.

Bertugas di atas bot, kadang kala berhari-hari, pasti memberi pengalaman berbeza kepada jururawat. 

ZALIHA SUHAILI/JURURAWAT
"Demi tugas, sebab sebenarnya kamek tok memang suka dengan tugasnya. Sangat terujalah sebab bila kita pergi ke tiap-tiap tempat lain-lain bangsa, lain-lain ugama sidak empun ya kita mengalaminya lain-lain budaya."

TENGGIA SA/JURURAWAT
"Kita dapat menjimatkan kos untuk penduduk kampung untuk keluar ke bandar. Untuk menjalankan perawatan kita datang ke kampung mereka jadi tak payah turunlah."

Selamat Hari Jururawat daripada kami di Buletin Utama.

Terima Kasih..sila komen,klik nuffnang dan churp2 jika suka entry ini

0 budak cute :):

Post a Comment

Assalamualaikum..
no harsh words please...
Admin tidak akan bertanggungjawab dengan komen yang ditinggalkan.

 
Allright reserved by ARRA AHMAD copyright@2012 Designed by DIARISIFROGGIE