Sunday, March 18, 2012

Latihan reflektif



Reflective diari merupakan satu bentuk pengalaman yang di ceritakan dalam bentuk diari bertujuan untuk mengimbau kembali pengalaman atau insiden yang telah berlaku di mana ianya sedikit sebanyak dapat memberi pengajaran dan menambah pengalaman sepanjang kehidupan seharian kita. Sebelum memulakan laporan, pelatih terlebih dahulu perlu meminta persetujuan daripada pengajar untuk memperolehi nilai-nilai positif dan negative untuk di sebalik pengalaman yang telah dilalui.


Dalam reflective diari ini perlu mengimbas kembali dan analis setiap teori, perasaan dan nilai semula tentang insiden tersebut. Pelatih hendaklah mendapat sokongan dari pengajar dan juga rakan-rakan untuk meningkatkan pengetahuan di samping dapat mencari jalan penyelesaian bagi sesuatu masalah berdasarkan insiden tersebut.


Reflective diari penting untuk meningkatkan mutu pekerjaan, dan menggalakkan seseorang untuk berfikir secara kritis di mana ianya disebut sebagai ‘critical thinking’. Selain itu, ianya juga memberi panduan dan rujukan kepada seseorang pelatih untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama, lebih berhati-hati dalam menjalankan pekerjaan dalam seharian dan dapat mengikuti ‘standard of prosedure’ yang ditetapkan untuk mengekalkan sikap professional dalam bidang kejururawatan seperti mana yang kita tahu professionalism itu penting dalam setiap bidang pekerjaan dan bukan hanya tertumpu dalam bidang kejururawatan sahaja.


KEPENTINGAN REFLECTIVE PRACTICE

Meningkatkan mutu kerja seseorang individu dengan cara mengikut prosedur manual kerja yang standard dan menggalakkan pemikiran yang lebih kritis.

Dapat memartabatkan lagi profesion kejururawatan contohnya jururawat sabar melayan karenah pesakit, kerja berpasukan serta proaktif.

Mengurangkan risiko kecederaan kepada jururawat melalui amalan membasuh tangan atau dengan cara mengasingkan pesakit yang mempunyai penyakit berjangkit.

Membantu mengurangkan medico-legal keatas jururawat contohnya jururawat mendokumentasikan dengan betul,melapor kejadian abnormal kepada doctor dengan segera,memastikan setiap prosedur ke atas pesakit yang memerlukanconsent telah ditandatangani oleh pesakit, perawatan mengikut standard of procedure yang telah ditetapkan.



Terima Kasih..sila komen,klik nuffnang dan churp2 jika suka entry ini

0 budak cute :):

Post a Comment

Assalamualaikum..
no harsh words please...
Admin tidak akan bertanggungjawab dengan komen yang ditinggalkan.

 
Allright reserved by ARRA AHMAD copyright@2012 Designed by DIARISIFROGGIE