Wednesday, March 21, 2012

APA ITU serangga TOMCAT ?





Nama Am: Kumbang Rove
Nama Saintifik : Staphylinidae (Insecta: Coleoptera: Staphylinidae)
Nama Setempat: Semut Semai, Semut Kayap, Charlie dll
Spesies: Ädâ sekitar 47 000 Spesies
Habitat: Sawah padi dan padang sekolah.

Cairan hemolimfe yang terdapat di dalam badan (kecuali sayap) kumbang ini mengandung toksin haiwan yang paling berbisa di dunia. Toksin ini dikenal sebagai 'Pederin' (C24 H43 O9 N) ditemukan pada tahun 1953.

Racun ini 12 kali lebih kuat daripada venom ular tedung. Kumbang rove yang telah dikeringkan dan disimpan selama 8 tahun masih tetap beracun.
Nasihat kepada  yang dijangkiti:
Kurangkan penggunaan cahaya lampu pada waktu malam, kerana kumbang rove amat tertarik kepada cahaya. Gunakan aerosol anti serangga, perangkap berpelekat atau kelambu nyamuk yang halus
Hindari duduk dekat cahaya dan jika dihinggapi kumbang rove, jangan ditepuk, sebaiknya hembus/tiup supaya menghindar.. Jika bersentuhan dengan kumbang rove, cepat-cepatlah basuh pada bagian yang terkena kumbang rove dengan sabun dan air. (Sumber : pak hIdali)
Jika ada yg kena Tomcat, cepat cuci air bersih,sapu hydrocortisone 1% atau sapu betametasone+antibiotik neomycin sulfat-3xsehari or sapu Acyclovir 5%

Binatangnyaseperti kalajengking tapi kecil panjang warna merah belang hitam.. jika digigit akan terjadi herpes berwarna merah dan bernanah dan akan merebak jika tidak dirawat.




p/s: binatang ni pernah menyerang kolej aku..aku tak pernah kena...parut dia susah nak hilang ooo



Terima Kasih..sila komen,klik nuffnang dan churp2 jika suka entry ini

9 comments:

  1. Waaa mesti sakit klu kene sengat nih¡¡¡¡

    ReplyDelete
  2. charlie musuh negara, sekali kne kat leher pulak, memg org x fikir lain pun :(

    ReplyDelete
  3. Pernah terkena bulan lepas..
    First time terkena.. Memang sakit..
    Doktor kata kayap.. Tapi sebenarnya pasal serangga ni.. Buh ubat 2 minggu baru baik.. tapi ada parut..

    ReplyDelete
  4. hahaha tau tak pe ... kat kolej kite pon baru abes musim binatang nih !!
    serammmm ... giler tgk kenkawan yg kene >_<

    ReplyDelete
  5. WOW ! binatang nih kat perlis panggil cali . kite punye kolej baru abes je musim binatng ni menyerang ! dye suke kat lampu ,, n for sure seramm tgk org yg kene ... sbb dorang kate gatal n rase panas2

    ReplyDelete
  6. kampus husna banyak benda nie jugak..alhamdulillah..x pernah kena lagi..mintak simpang lar..huhu..

    syukur..setakat nie yang pernah kena semua x terok sangat effect dya..

    ReplyDelete
  7. memg seram kne cali.. sy dh kne.. kt mke plak tu.. tapi nasib baik x truk sgt.. pdhal cali tu hgap dkat tdung jer tapi bley kne jgk.. abes prut muke.. tapi still lagi bersyukur sbab x tggal parut hitam..

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
no harsh words please...
Admin tidak akan bertanggungjawab dengan komen yang ditinggalkan.

 
Allright reserved by ARRA AHMAD copyright@2012 Designed by DIARISIFROGGIE