Wednesday, June 20, 2012

Berikan kebebasan padanya



Assalamualaikum wbt.. 
{。^◕‿◕^。}

Tajuk hari ni agak terasa normal pada fikiran aku..yes! memang normal pun.hari-hari yang lepas tak normal ke? haha..
entah...

< Ayat di atas tu ada sebab aku tak reti buat pendahuluan..>

Siapa yang dah ada anak? tak termasuk anak kucing ya..ini anak orang..hehe..

Dulu masa mula-mula aku beranak..anak aku memang aku tak suka orang sentuh..terutama adik-adik ipar yang masih kecil tu..sebab aku bimbang.manalah tahu kan..jatuh ke.terseliuh ke..
yelah.anak aku kecik weh..berat 1.96 kg je..

tapi bila di fikirkan balik..aku pun tak ada pengalaman jaga baby..tak suka dengan budak..
budak pun tak sukakan aku kot..aku tak reti nak layan budak..yang merengek-rengek tu lagikan aku jerkah..

kemudian..bila dia dah besar..pun aku masih tak harapkan dia buat kerja sendiri..contahnya..main-main dengan pisau ke..main basikal ke..
sebab aku bimbang dia jatuh..pendek kata umpama aku tak percayakan kebolehan dia...
baru-baru ni aku ada belikan di basikal..yang ada roda kecik kiri dan kanan tu..
sebab aku rasa dia memang tak reti naik basikal..

lepas tu aku ada balik kampung baru ni untuk ambil dia tinggal dengan aku..Mr PPP kata,dia dah pandai naik basikal 2 roda..serius aku tak percaya..dan memang tak harapkan dia naik basikal tanpa roda tu..sebab aku takut dia jatuh..

tapi,bila aku tengok sendiri dengan mata aku...
barulah aku percaya..itupun aku tak harapkan dia bawak sendiri..aku sangat-sangat takut dia jatuh..
yelah..anak aku seorang je.

dan..aku mulai sedar sedikit demi sedikit...
apabila kita berikan kebebasan dan sedikit kepercayaan  kepada anak kita..mereka mampu buat lebih dari apa yang kita harapkan

p/s: Terbaikkkkk!




Terima Kasih..sila komen,klik nuffnang dan churp2 jika suka entry ini

12 comments:

  1. betul tu.biarkan dia membesar & jadi remaja, dewasa dan seterusnya k.

    ReplyDelete
  2. betul tu kak :)
    bg sedikit kebebasan utk dia ^^

    ReplyDelete
  3. Wah siapa nama dia sis? pandai dah naik basikal 2 roda eh.. betul tu sis kita sebagai ibu harus mempercayai setiap kebolehan anak2 kita (wah! cakap macam dah ada anak.. haha :P)

    ReplyDelete
  4. salam.
    berikebebasan dan ruang untuk anak kecil memilih cara mana mereka bermain...tapi perlu ada pengawasan dari org dewasa.

    ReplyDelete
  5. hehe.. biarkan budak2 mengeksploitasikan dunia diorang..=D

    jom singgah sekejap..=D
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/06/still-jahat-walaupun-dah-solat.html

    ReplyDelete
  6. Berikan kepercayaan pada mereka selepas guide.:) Kalau over-protective pun, kesian kat diorang gak nanti, takleh nak berdikari...:)

    ReplyDelete
  7. betul tuh selagi makpakckp dont selagi tu anak nk buat bukan2. bg kelonggran dgn kita mengontrolnya

    ReplyDelete
  8. alamak arra, yg ni shida sedikit confuse huhu...arra dah kawin ke?

    ReplyDelete
  9. comelnya anak ang..mohon jodoh dengan anak aku nnt..kih2 :P

    ReplyDelete
  10. wa harap lu ada anak perempuan satu hari nanti =p

    ReplyDelete
  11. btul..
    kalo ditahan sgt nti jadi kejutan budaya..lagi payah..

    btw nice entry bg seorang ibu =)

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
no harsh words please...
Admin tidak akan bertanggungjawab dengan komen yang ditinggalkan.

 
Allright reserved by ARRA AHMAD copyright@2012 Designed by DIARISIFROGGIE