Friday, January 25, 2013

Fenomena Laut Merah/Red Tied/Alga Bloom


Assalamualaikum wbt.. 
{。^◕‿◕^。}

Baru je plan nak ajak Mr PPP makan Char Kuew Tiaw malam ni..alamatnya kempunan lagi lah nampaknya..

terbaca status Cik Puan Azizah pasal mengidam nak makan char kuew tiaw.
lupa pula pasal Fenomena Laut Merah yang berlaku di perairan laut Pulau Gaya, Pulau Sepanggar, Persisiran Pantai Likas, Yayasan Sabah dan lokasi berhampiran. 


Akibat Fenomena Red Tied tu semua jenis kerang (tiram, dalus, remis dll) serta ikan palagik (tamban, basung, dll) tidak selamat dimakan buat sementara waktu. Namun ikan laut dalam, udang, ketam dan sotong selamat dimakan tetapi insang dan organ dalam perlu dibuang serta dicuci sebelum di masak. ke ada yang makan ikan sekali dengan organ dalaman?? hehe.

Red tide ni berpunca daripada kehadiran sejenis organisma satu sel yang dinamakan phytoplankton dinoflagellate di dalam air laut.Red Tied adalah fenomena biasa yang selalu berlaku di persisiran pantai, muara sungai dan laut. Fenomena ini berlaku apabila kepekatan besar mikroorganisma akuatik meningkat secara mendadak dan dikenali sebagai algal bloom. .
Nasihat supaya berhati-hati ketika memakan makanan laut lain dalam tempoh terdekat ini kerana dikhuatiri hidupan laut itu turut tercemar.



Kesan awal akibat memakan makanan laut yang tercemar ini termasuklah rasa loya, kebas, pening dan sakit kepala. sesiapa yang mempunyai tanda-tanda seperti yang dinyatakan itu perlu mendapatkan rawatan secepat mungkin di pusat kesihatan berhampiran.

Phytoplankton atau alga ialah sejenis tumbuhan laut satu sel yang sangat halus. 
Ia menjadi makanan kepada pelbagai jenis hidupan laut seperti ikan dan kerang-kerangan.Walaupun terdapat beribu-ribu spesies phytoplankton, hanya lebih kurang 100 spesies boleh mendatangkan keracunan.

Perubahan cuaca, pertukaran arus, peningkatan aliran sungai ke laut, penggunaan baja berlebihan dan peningkatan aliran kumbahan boleh menyebabkan harmful algal bloom (HAB) atau pertumbuhan pesat phytoplankton yang mengandungi toksin berlaku.

Faktor-faktor ini akan menyebabkan peningkatan nutrien dalam air. Pertukaran suhu juga dikesan dapat menggalakkan pertumbuhan phytoplankton. HAB berlaku apabila jumlah phytoplankton meningkat melebihi 10,000 sel setiap liter air laut. Kadangkala fenomena HAB menyebabkan air laut bertukar warna menjadi merah-coklat.








Terima Kasih..sila komen,klik nuffnang dan churp2 jika suka entry ini

3 comments:

Assalamualaikum..
no harsh words please...
Admin tidak akan bertanggungjawab dengan komen yang ditinggalkan.

 
Allright reserved by ARRA AHMAD copyright@2012 Designed by DIARISIFROGGIE