Monday, January 7, 2013

sakit perut ketika hamil



Ramai ibu-ibu mengandung
yang mengadu sakit perut diawal kehamilan.termasuklah aku.

Yang penting,perlu tahu samada kesakitan tu adalah normal atau tidak.
Rasa seperti krem,senggugut tu adalah normal..ia adalah kesan rahim yang meregang untuk penempatan janin dalam tu.

Selalunya ‘ketidakselesaan’ ini tidak merbahaya, namun adakalanya ianya adalah tanda awal kepada masalah yang besar. 

Namun begitu jika ‘ketidakselesaan’ ini atau kesakitan pada abdomen ini berpanjangan, jangan dibiarkan. Bukan saja ia mungkin boleh menyebabkan bahaya kepada ibu yang hamil, malah kepada bayi yang berada dalam kandungan
..eloklah mendapatkan rawatan dari doktor.kemungkinan anda mengalami keguguran..ataupun kehamilan ektopik.
cara untuk kurangkan kesakitan,aku pun tak pasti.tetapi apa yang aku buat sekarang ialah,cuba cari waktu rehat.kerja sebagai nurse ni memang menuntut rehat yang banyak setelah balik bekerja.mujurlah minggu ni mak mertua datang rumah..satu rumah dia bersihkan.segan juga.tapi,aku memang dah tak larat sangat.balik je kerja,tidurlah aku.hehe.
Selain daripada tu,aku sapu minyak je.dekat belakang..setakat hari ni,Alhamdulillah..berkurang walaupun seketika.


Selain itu aku juga minum air halia jika perut terasa sebu/kembung.Syukurlah berkurang.
Kepada yang mengalami apa yang aku alami.banyakkan berehat..jangan terlalu bebankan diri anda dengan kerja..:)

Terima Kasih..sila komen,klik nuffnang dan churp2 jika suka entry ini

12 comments:

  1. Mesti risau kan... Dah berapa minggu? Hamil anak pertama ke?

    ReplyDelete
  2. betul tue..di awal kehamilan mmg mcm 2...tp sekiranya pendarahan kena ke hospital

    ReplyDelete
  3. Baiknya mentua, kalau kena mentua yg mcm dlm cerita TV habislah kena tibai...

    ReplyDelete
  4. dah mengandung dah arra...kena sabar byk2 :)

    ReplyDelete
  5. kak arra kene rehat bnyk2 tau. jngn stress2. makan yg berkhasiat untk mummy dan bby.

    http://sfadazzlinggirl.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. hamil pertama, pengalaman pertama..

    ReplyDelete
  7. utg kalau dapat bini nurse.. haha

    ReplyDelete
  8. Semoga kandungan sihat2 aje ye, jaga diri tu ye.

    ReplyDelete
  9. alamak . momoy pula yang rasa risau.
    take care okay TT

    ReplyDelete
  10. wahh dear..suka dgr perut dah berisi :)
    tahniah n baru hari ni bpluang jguk blog dear :)

    ReplyDelete
  11. dah masuk 4hari saya sakit perut memulas2... huhu.. xtau nk kne g klinik ke x.. kalau membuang tu warna cecair itam je.. :(

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
no harsh words please...
Admin tidak akan bertanggungjawab dengan komen yang ditinggalkan.

 
Allright reserved by ARRA AHMAD copyright@2012 Designed by DIARISIFROGGIE