Saturday, October 26, 2013

Ibu Bapa perlu belajar CPR



Assalamualaikum wbt.. 
{。^◕‿◕^。}

Kita semua sudah semestinya nak mengelakkan seorang bayi dari tersedak,tercekik..tapi,perkara tersebut tidak dijangkakan..seperti mana yang aku alami semalam..arghhhh!! fobia-fobia..
Namun,disebalik kejadian tersebut,aku rasa amat bersyukur kerana bergelar seorang jururawat..dan aku bersyukur kerana ilmu-ilmu yang aku pelajari mampu menyelamatkan nyawa anak aku sendiri..

Apa yang terjadi semalam membuat aku betul-betul takut..aku langsung tak boleh tinggalkan anak aku sekarang..takut berulang lagi..

Petang semalam..aku bagi syrup pcm untuk anak aku sebab dia demam..macam biasa la aku bagi guna syringe..bagi sikit-sikit..namun,tak aku sangka..suapan terakhir ubat tu,dia tak telan..tetapi bersin.lalu menyebabkan ubat tu terkeluar ikut mulut dan hidung...aku angkat dan tepuk-tepuk belakang dia dan sapu hidung dengan mulut dia..tetapi,aku tengok dia tak boleh bernafas...mata dah tengok keatas..
serius aku memang panik bila ditepuk belakang pun masih macam tu.Dia tak batuk-batuk..kaki tangan dia dah kejang..susah bernafas.

Aku dah tak fikir panjang,aku sedut hidung dengan mulut dia untuk keluarkan ubat yang masih ada sisa..aku buat back blow dan chest thrust..
Back blow and chest thrust

bila aku tengok ada lagi ubat dan air liur dia keluar,aku sedut lagi guna mulut..keadaan tak berubah..sambil buat aku suruh irfan,anak sulung aku call abah dia yang baru saja keluar untuk cuci luka di rumah salah seorang pesakit..aku buat sampai la anak aku batuk-batuk..Alhamdulillah..
aku tepuk-tepuk lagi belakang dia supaya dia boleh bernafas..tetapi dia masih kelihatan sukar nak bernafas..bila abah dia sampai,bawa anak aku ke klinik.pergi sedut dekat sana..

Masa aku tengah buat back blow dan chest thrust tu.aku fikir aku akan kehilangan anak aku..sungguh aku tak sanggup!!

so,mothers and fathers kat luar sana..belajarlah CPR..mungkin korang akan memerlukannya satu hari nanti..percayalah!




aq



Terima Kasih..sila komen,klik nuffnang dan churp2 jika suka entry ini

5 comments:

  1. Uishh.. Dahsyat ni. Kena blajar jugak meskipun takda baby. Huhuu.

    ReplyDelete
  2. huuu takut
    thanks info
    hati2 kak lepas ni

    ReplyDelete
  3. risaunya...bende remeh ni jgn dipndg rendah la

    ReplyDelete
  4. Memang ibu bapa kena belajar banyak benda bukan saja CPR, tapi juga bila anak-anak menghadapi saat2 kecemasan lain seperti diserang demam panas, diserang sawan akibat suhu badan terlalu tinggi, luka-luka kecil dan sebagainya....

    ReplyDelete
  5. Ibu bapa kena amek tahu lebih dalam semua hal emergency kan..takde la panik nanti.

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
no harsh words please...
Admin tidak akan bertanggungjawab dengan komen yang ditinggalkan.

 
Allright reserved by ARRA AHMAD copyright@2012 Designed by DIARISIFROGGIE