Tuesday, June 18, 2013

Prosedur MGTT- taklah teruk sangat!



Assalamualaikum wbt..
{。^◕‿◕^。}

Hah!! kena minum air gula?? yerk!!

mungkin itulah yang dirasakan oleh ibu-ibu mengandung yang kali pertama kena minum air gula..sama macam aku..masa mengandungkan Irfan dulu takde kena minum air gula pun..yang ini,Doktor kata air ketuban banyak,so dia suggest untuk buat MGTT..

Ujian MGTT adalah untuk mengenalpasti samada korang mengidap penyakit kencing manis semasa hamil.Kebiasaannya ujian ini dilakukan pada wanita yang berisiko tinggi contohnya mak ayah ada Diabetik.
selain itu,seperti Gestational diabetes pada kehamilan yang lepas,Obesiti (BMI >30), Umur > 35, GlycosuriaPrevious big baby > 4.0 kg, Recurrent abortion atau stillbirth dan Polyhydramnios..

MGTT ni boleh dilakukan walaupun pada trimester pertama.

Korang akan diberitahu untuk berpuasa sekurang-kurangnya 10 jam sebelum darah diambil. Hanya air kosong dibenarkan minum sepanjang tempoh tersebut. Contohnya : Darah akan diambil pada hari Rabu pagi,maka korang perlu berpuasa pada malam hari Selasa bermula pukul 10 malam sehinggalah berjumpa dengan doktor pada keesokan hari.

Datang ke Klinik untuk mengambil darah dan selepas itu korang akan diberi minum air glukosa.(75g glucose+ 250ml air ,minum dalam masa 10-15min.) .Korang perlu menunggu selama dua jam berikutnya untuk mengambil darah semula. . Hanya air kosong dibenarkan minum sepanjang tempoh tersebut.Selepas darah diambil, barulah korang dibenarkan makan seperti biasa.

Bagi aku,takdelah menakutkan sangat nak minum air gula tu...yang takutnya nak kena cucuk 2 kali je..hehe
Tapi,hari ni segalanya berjalan dengan lancar..air gula tu sangat sedap!!haha.
Namun,kalau minum pada trimester pertama memang boleh muntah kalau korang masih ada mabuk-mabuk..dan ingat!! kalau muntah kena repeat dengan berpuasa balik..so,tahankan jelah..hehe

Resultnya seperti jadual kat bawah ni..

Normal (mmol/LImpaired glucose tolerance (mmol/L)Diabetes (mmol/L)
Fasting< 6.06.0 – 7.9> 8.0
OrAndAnd/or
2 hours< 8.08.0 – 10.9> 11.0

atau

1999 WHO Diabetes criteria - Interpretation of Oral Glucose Tolerance Test
Glucose levelsNORMALimpaired fasting glycaemia(IFG)impaired glucose tolerance(IGT)Diabetes Mellitus(DM)
Venous PlasmaFasting2hrsFasting2hrsFasting2hrsFasting2hrs
(mmol/l)<6 .1="" font=""><7 .8="" font="">> 6.1 & <7 .0="" font=""><7 .8="" font=""><7 .0="" font="">>7.8>7.0>11.1

Maknanya,kalau result sebelum minum air gula >8.0 dan result 2 jam selepas minum air gula tu >11.0 korang akan didiagnos Gestational Diabetik la.Selepas tu akan diberi Diet Kaunseling..OHA biasanya tidak dicadangkan buat ibu mengandung..kalau kaunseling tak jalan,Doktor akan cadangkan buat BSP pulak untuk insulin therapy..

Result akan diberitahu pada next checkup.melainkan bacaan gula terlalu tinggi , klinik kesihatan akan call segera. Tak sabar pula nak tahu result..tapi harap-harap dalam range yang normal dan tak perlu nak repeat MGTT ni dah..hehe




Terima Kasih..sila komen,klik nuffnang dan churp2 jika suka entry ini

2 comments:

  1. same la kite...kena minum air gula jugak..nasib baik la terbayangkan air milo mase minum tu..sebab air milo yg penah farisha buat lagi manis dari air gula tu..haha.

    ReplyDelete
  2. salam kenal dari kami outbond di malang :)
    jangan lupa kunjungi kami di website kami : http://www.nolimitadventure.com/

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
no harsh words please...
Admin tidak akan bertanggungjawab dengan komen yang ditinggalkan.

 
Allright reserved by ARRA AHMAD copyright@2012 Designed by DIARISIFROGGIE