Wednesday, January 29, 2014

SPA8 atau Degree??



Assalamualaikum wbt.. 
{。^◕‿◕^。}
Salam kak, sya ada nak tnya skit..saya agak tekanan utk memikirkan permasalahan ni.. family suruh saya buat plihan sama ada sambung degree atau masuk SPA..contohla saya dapat SPA bahagian nurse..dah blajar 3 tahun, confirm kah saya dpt kerja kat dlm hospital? apa kelebihannya kalau saya kerja kat SPA ni.. saya agak tekanan memikirkn permasalahan ni..saya harap kakak boleh membantu saya..sebab saya nak masuk Universiti, disamping tu saya b'fikir jaga kemahuan keluarga dan kelebihan yang ada kat dalam SPA ni..tolong saya..saya dilema..
apa kelebihan bekerja dengan SPA ni..saya agak tekanan memikirkan permasalahan ni..saya dilema..saya nak juga sambung degree..disamping tu saya juga nak masuk SPA..contohla saya dah belajar 3 tahun dalam nursing..confirm ka saya kerja kat dalam hospital? dan apa kelebihn yang SPA bagi kat student2x dia?
Kali ini aku kongsikan satu masalah kawan kita ni..soalan ni sangat-sangat biasa ditanya pada aku..kepada yang mengalami masalah yang sama.dengarkan penerangan kakakmu ini adik-adikku..hehe

Ramai antara adik-adik yang sukar buat pilihan tentang kerjaya masing-masing..ada yang masih tak puas belajar masih nak sambung belajar...belajar...dan belajar..pada pendapat aku..zaman sekarang aku rasa lebih elok difikirkan tentang kerjaya..so,kesimpulannya..aku nak tanya belajar tinggi-tinggi hingga degree then baru cari kerja atau bekerja dari pangkat yang rendah then sambung belajar ke peringkat lagi tinggi,mana lagi bagus??

mengikut masalah adik ni,dia tersepit tentang tawaran degree ataupun mahu memohon SPA sahaja.Aku takkan kata SPA adalah jalan yang betul kerana ia adalah satu pilihan..tapi,pada aku,join SPA adalah satu kelebihan yang mana-mana universiti tak ada..bila korang dah jejakkan kaki ke dalam SPA,automatik korang sebenarnya telah pun diterima bekerja. 
Buktinya,lihat sahaja dibahagian deskripsi tugas di SPA..contohnya jururawat..

Pelatih-pelatih yang telah tamat latihan akan diperakukan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia untuk dilantik ke jawatan Jururawat Gred U29.

dan korang dah tentunya dapat elaun semasa 3 tahun latihan...Biasiswa Semasa Latihan: RM835.57 sebulan..time aku dulu RM600++je...so,dekat situ kelebihannya dengan SPA ni..dan lagi penting,korang automatik akan bekerja setelah tamat 3 tahun latihan..

Jadi, buatlah pilihan yang betul-betul...
jika ada pertanyaan boleh terus email ke nofnakaara87@gmail.com~ korang takkan dilayan time aku kerja..muehee..

p/s: belajar tinggi2 then tak dapat kerja...membazir masa..ye dopp??



Terima Kasih..sila komen,klik nuffnang dan churp2 jika suka entry ini

23 comments:

  1. Hye, saya suka baca blog awak, baru2 ni saya baru blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

    ReplyDelete
  2. utk adik yg bertanya tu...sy sarankan better amik peluang SPA tu...bukan semua bertuah dpt tawaran mcm tu tau..tp since dh terima, kena belaja elok2, kalo terkandas naya jugak tu..Hehe...Tp yg pasti memang confirm awak keluar nanti terus akan BEKERJA..xperlu MENGANGGUR..tp kalo awk sambung degree, belum tentu lagi awak habis belaja dan akn terus dpt keje..itu bezanya :-) ape2 pon awk sndiri kena tya hati..buat yg terbaik utk hidup awk..jgn menyesal kendian hari :-)

    ReplyDelete
  3. Ia bergantung kpd pilihan sama ada kita nak kejayaan jangka pendek atau kejayaan jangka panjang. Jika nak kejayaan jangka pendek boleh pilih kursus diploma di bawah SPA, kalau nak kejayaan jangka panjang ambik degree, lepas itu kalau rajin sambung masters dan Ph D. Bila ada ijazah berjela-jela, gaji yg dapat setiap bulan juga berjela-jela..

    Satu lagi, mungkin bagi kursus2 di bawah KKM, polis dan tentera, keluar saja dapat kerja terus sebab masih banyak kekosongan jawatan. Tapi ada juga kursus seperti diploma perguruan kalau keluar terpaksa menganggur berbulan2 (ada kes bertahun) kerana tiada kekosongan jawatan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. x faham lah jangka panjang dan jangka pendek tu ,,

      Delete
  4. Akhirnya...ada jgk blogger yg mmahami😭😭😭😭. Stress jgk pikiaq psai ni 😢

    ReplyDelete
  5. Salam..kalau mcm saye degree dh tahun ke 3 di UPM..
    tiba2 dpt panggilan SPA gred 29...acaner ehh?

    ReplyDelete
  6. Salam, saya pun dalam dilema antara m.a spa atau degree pendidikan. saya baru part 1 degree. Pada pandangan kalian, yg mana lebih baik ? saya takda basic dalam bio chemistry semua tu utk m.a. hmm. beri pandangan ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi..same goes to me bro..where are u now?..sy degree pendidikan..between spa n edu yg mna ptt sy pilih..help me

      Delete
    2. for me la kan degree pendidikan is better

      Delete
  7. salam, saya nak minta pendapat kalian, saya perlukan pandangan dari sudut y lain..
    saya degree pendidikan part 1, tapi saya dapat tawawran spa sebagai m.a/ malangnya sy langsung takda basic biochemistry waktu smk dulu. pendapat kalian ?

    ReplyDelete
  8. Salam,saya pun sama ...sekarang degree tahun 2 baru dapat twrn spa...lps hbs blja f6 dulu xnak ambik...haishhh btol2 dlm dilema 😭😭

    ReplyDelete
  9. Kalau dah habis spa8 selama 3 tahun lepastu nak sambung belajar lagi tak kerja boleh ke?

    ReplyDelete
  10. Kalau dah belajar kat spa8 selama tiga tahun lepastu nak sambung belajar taknak kerja boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada kontrak untuk kerja sehingga sah jawatan, baru boleh sambung belajar. :)

      Delete
  11. Tumpang lalu bertanya 😉 saya telah tamat pgajian diploma kejururawatan u29 swasta dan bkrja di swasta..saya pening serabut dan macam2..kwan sy tlah bkja d hospital swasta dan myambung pjj utk degree kjurutawatan.. Than saya teringin nak ikut sambung blajar dlm masa tdekat..d OUM.. tp sy msh dlema.. Utk kwn oklah sbb mmg dh ada pkjaan ttp automatic dpt guna degree tu. Yang sy dilema laku ka utk sy yang hnya bkja d hosp swasta maklumlah dengar je swasta tp gaji nak sma kan dgn diploma pun tak layak.. Hanya mnahan dr mganggur je lah.. Macam mana ni minta ptolong pndaang yg arif☺ ttima kasih

    ReplyDelete
  12. Salam sis. Sy nk tanya pendapat sis. Skrg ni sy dip last sem. Baru2 ni sy dapat spa dip nurse... sy tgh dilema. Mana yg patut sy pilih? Tlg sy ples :(

    ReplyDelete
  13. Saya pelajar f6 dpt tawaran spa perhilitan G19.. saya dilemma kalau saya terima spa.. saya blh ka sambung belajar ke peringkat ijazah?

    ReplyDelete
  14. In my opnion,everything has its own advantange and disadvantange. Don't be dilema of your path and choise. Believe in yourself. Just study where ever you want to go. Try to be inteligent person If you going to choose SPA as ur path to ur career, you also need to study well so that easy for the government choose you to work with them. Same goes to degree right? you have to get excellent in your exam result so easy for you to request any jobs you want. the only need now is no matter where you want to go, weather SPA or degree, you have to study well. if you going to SPA, fail or cannot get good result, how could government offer you to work with them? So, study smart and work hard and don't ever forget to pray so that ur path that u already choosed will be blessed.

    ReplyDelete
  15. Saya semester akhir degree....nk mintak pandangan untuk pilih..hurmm

    ReplyDelete
  16. Nak tanya pendapat sis which is better ambil degree dengan biasiswa (kiranya pengajian percuma) atau spa8( peringkat SPM)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Degree dgn biasiswa lebih baik..tp bergantung course apa

      Delete

Assalamualaikum..
no harsh words please...
Admin tidak akan bertanggungjawab dengan komen yang ditinggalkan.

 
Allright reserved by ARRA AHMAD copyright@2012 Designed by DIARISIFROGGIE